13. Svartvita Bilder


Svartvita bilder, en något glömd teknik.

Numera tar vi för givet att dagens kamereror klarar att procucera bilder i färg, så har det ju förstås inte alltid varit. Förr i tiden var svarvita bilder det enda som kunde framställas och det fick man rätta sig efter, men allt eftersom nyare och modernare teknik såg dagens ljus så blev färgbilden en självklarhet.

Svartvita bilder idag är lite av en nischad kategori och används inte i så stor utstäckning utav dagens fotografer. Där man brukar ser det mest är på gallerier och utställningar där fotografen eller konstnären vill förmedla en stark känsla av något slag, inte sällan dramatiska eller dystra händelser som krig och svält. Avsaknaden av färg gör att du som publik lägger mer fokus på rätt sak i bilden och inte bli distraherad av glada färger överallt.

Vart fungerar svartvitt bäst?

Svartvita bilder fungerar oftast mycket bra till porträtt där man vill ha starkare fokus på just personen i bilden. Ibland kan det också vara så att ljuset vid fototillfället var knepigt, det kan i sin tur göra personen mer svårtfotograferad, kraftiga skuggor och ljusa partier kan förkomma, färgskiftningar i hudtoner, rörelseoskärpa eller på annat vis “misslyckade” bilder. Bilden blir helt enkelt inte användbar i färg, en svartvit version kan då istället vara det som rädda den.

Här är ett exempel, bilden är på min svåger och hans son Vilgot när han äter en macka, ett vanligt snapshot mest i dokumentärt syfte, utan tanke på varken ljus eller hur motivet egentligen såg ut. Tagen inomhus med vanligt glödlampsljus och lite spill från ett stort fönster, färgerna blev inte speciellt bra, ljust och skuggorna blev dock rätt ok. Hur som helst är det ingen bild jag skulle använda till något annat än att spara i dokumentärt syfte. Här är originalet, inte speciellt kul.

Här är då den svartvita versionen, bilden beskars endast till höger för att bibehålla upplösningen på höjden, det fyrkantiga formatet passar bättre då bakgrunden inte tillför något ändå. Kraftigare kontrast och lite noise eller grain tillfördes för mer “old school look”. En vanligt och annars rätt tråkig bild blev just nu mer intressant att kolla på.

Här är ett exempel till på lille Vilgot. I det här fallet var dock färgerna och ljuset väldigt bra och egentligen inte i behov av att räddas av en svartvit version. Först originalet.

Den svartvita, inget speciellt gjort mer än att tagit bort färgen från den redan redigerarde färgbilden. Vad man väljer i detta faller är en smaksak då båda versionerna fungerar bra, den svartvita känns kanske lite mer fundersam och dystrare ut i jämförelse mot den med färg som ser gladare och livfullare ut.

Det är inte bara porträtt som gör sig bra i svartvitt, modernare byggnader och architektur brukar också fungera fint där det är raka och skarpa linjer. Originalet, inte så mycket att säga egentligen, bra ljus och färg här med.

Den svartvita versionen blev helt klart mer dramatisk, bilden har fått sig lite extra kontrast, föredrar faktiskt den svartvita i det här fallet även om den färgade också ser bra ut. Oftast kan man med fördel dra på en hel del extra kontrast utan att det på något sätt skadar motivet, men bara om det tillför något förstås.

Rena landskapsbilder fungerar i många fall också bra, innehåller motivet mycket moln så brukar det förstärka intrycket. Denna är fotad i Kalmar ut mot Ölandsbron. Stark sol och mitt på dagen gav rätt skarpa skuggor och hård kontrast, färgerna är dock ok.

Den här gör sig klart bättre som svartvit version, molnen skapar en mycket dramatisk och djupare bild. Himeln har fått sig en liten kontrasthöjning men förövrigt orörd.

Vilka motiv bör undvikas.
Inte alla motiv lämpar sig för svartvitt, ett exempel är rörig natur, oftast får ögat väldigt svårt att utskilja alla löv, grenar och annat som annars i färg är lätt att utskilja. En grusväg ute i smålandskogarna, fint lövad och i mustig färg.

Nja…det här ser rörigt ut, det blir svårt att utskilja löven mot träden, grusvägen och grässträngen i mitten försvann nästan helt. Den här passar bäst i färg och ska inte göras svartvit.

Rörigt motiv behöver dock inte alltid vara dåligt, här är ett där det knappt kan bli risigare. Dimman, den skarpa kontrasten och de kala grenarna gör att det ser bra i svartvitt. Hade det varit sommar och träden fulla med löv, då hade den fungerat mycket sämre som svartvit.

Polarisationsfilter kan vara till bra hjälp.
Ett Pol-filter kan vara ett bra hjälpmedel för att skapa mustigare kontrast i motivet eller ta bort oönskade reflexer på t.ex löv, glasrutor och vatten. Används filtret på rätt motiv och rätt vinkel mot solen så har det en renade effekt på bilden, vilket även är bra för svartvita foton. Störst effekt ser du dock på bilder i färg, du får mer punch i färgerna helt enkelt.

Redigering.
För att skapa en svartvit bild behövs oftast en redigering, många kameror kan ta svarvita bilder direkt från kameran utan att du behöver konvertera dom senare, detta skulle jag dock undvika, det bästa är alltid att fota i färg och sedan konvertera själv i ett redigeringprogram. Du har mer kontroll och kanske vill du även spara dom som färgfoto. Fotografering i RAW format är även det att föredra, du har så mycket mer information att tillgå än om du bara låter kameran redigera och spotta ut en vanlig JPG-fil.

Slutord.
Som jag sa i början så är det inte så vanligt med svartvita bilder längre, vilket kan tyckas synd. Dina bilder behöver inte vara på svältande barn eller krig för att klassa in som bra svartvita bilder. Känner du att dina färgbilder börja bli lite långtråkiga så ta och prova dom i svartvitt, kanske öppnar sig en helt ny värld. Som jag visade tidigare så behöver det inte heller vara färgbilder toppklass, vanliga alldagliga foton kan bli jättebra efter en konvertering till svartvitt, lite mer kontrast, beskärning osv.